ترند چیست ؟

احتمالا در یکی دو سال اخیر، بارها کلمه ترند (trend) را شنیده‌اید اما معنی این واژه را نمی‌دانستید و این سوال برایتان پیش آمده است که ترند چیست؟ با گسترش شبکه‌های اجتماعی، استفاده از کلمات جدید مرتبط به این حوزه در بین مردم متداول شده است. اگر شما هم یکی از آن افردی هستید که با مفهوم این کلمه و معانی مختلف و کاربردهای آن آشنا نیستند، حتما خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم. در این مقاله به تعریف کلمه ترند و معانی متعدد آن پرداخته‌ایم؛ پس در ادامه مقاله با لی لی سا همراه باشید.

ترند لباس

معنی و تلفظ کلمه ترند (trend)

واژه ترند با تلفظ کسره ت و ر، به معنی گرایش و روند هست؛ البته باید بدانید که این کلمه در بخش‌های مختلف، معانی متفاوتی دارد اما در واقع معنی اصلی این کلمه فراگیری است و بیشتر مردم هنگام استفاده از این کلمه، به همین مفهوم اشاره دارند.

 Trend و انواع آن چیست؟

همانطور که گفتیم، این واژه در حوزه‌های گوناگون معنای متعددی دارد اما معنی اصلی آن فراگیری است. این واژه ابتدا در صنعت مد و لباس مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به حوزه‌های دیگر هم  راه یافت.

لباس سفید

 

ترند خبری

در حوزه رسانه و خبر، وقتی می‌گویند که خبری ترند شده است، یعنی خبر پر سر و صدایی که همه آن را شنیده‌اند و نقل محافل شده‌است.

ترند شبکه‌های اجتماعی

امروزه با گسترش اینترنت و کانال‌های ارتباطی، ارتباطات روزمره سرعت گرفته‌اند و هر حرف و خبری در این شبکه‌ها به سرعت بین مردم دست به دست می‌شود. ترند یا فراگیری محتوایی در کانال‌های اجتماعی، بیشتر در برنامه‌هایی مثل اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و فیسبوک اتفاق می‌افتد. البته عمر این نوع ترندها بسیار کوتاه است. ترند توییتر یعنی گفته یا همان توییت یک نفر که در توییتر در مدت زمان خیلی کوتاهی، بارها و بارها در میان کاربران توییتر بازنشر و پخش می‌شود. ترند اینستاگرام هم به پست یا استوری‌هایی گفته می‌شود که بازدید و لایک بالایی دارند و تقریبا بیشتر افراد آنها را دیده‌‌اند و یا درباره‌شان شنیده‌اند.

شبکه های اجتماعی

ترند فشن و لباس

در عرصه مد و لباس، وقتی از ترند شدن چیزی صحبت می‌کنیم، یعنی برای مثال نوع پوشش یا آرایشی در جامعه در مدت مشخصی همه گیر و مورد توجه واقع شده است و بیشتر مردم به استفاده از آن روی آورده‌اند. ترند عرصه مد و لباس برخلاف ترندهای خبری عمر بیشتری دارند و شاید تا چند سال هم باقی بمانند. ترند شدن سبک خاصی از ظاهر و پوشش، یعنی آن لباس و ظاهر در محدوده زمانی و جغرافیایی خاصی، مورد استقبال مردم واقع شده است. امروزه افرادی که در عرصه مد و فشن فعالیت دارند، حساب ویژه‌ای روی روندسازی باز کرده‌اند و از چند ماه زودتر سعی می‌کنند با تبلیغات گسترده، محصول خود را ترند کنند و فروش بالایی داشته باشند؛ البته به غیر از حوزه‌هایی که نام بردیم، ترند در بخش‌های دیگری مثل بازارهای مالی، مدیریت، سبک زندگی و معماری هم وجود دارد و بارها از این مفهوم در این حوزه‌ها استفاده می‌شود.

ترند لباس

 

تفاوت مد و ترند

در ادامه مطلب trend چیست، باید بگوییم که خیلی وقت‌ها، بیشتر مردم فکر می‌کنند که مد و ترند یک معنی دارند و این دو کلمه را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛ اما این دو واژه تفاوت‌های معنایی با هم دارند.

مد، به نوع لباس و ظاهری گفته می‌شود که برای مردم شناخته شده است و از آن استفاده می‌کنند اما ترند، معرفی سبکی از پوشش و ظاهر برای روزهای پیش رو است و در صورتی که بین مردم محبوب و فراگیر شود و از آن استقبال کنند، به یکی از مدهای روز تبدیل می‌شود؛ درواقع ترند، مرحله قبل از مدسازی است.

لباس های زنانه

عوامل تاثیرگذار بر ترند شدن لباس و فشن

شاید بارها به هنگام خرید متوجه شده‌اید که تمام بوتیک‌های لباس، لباس‌هایی با رنگ، طرح و مدل مشابه آورده‌اند یا اینکه با تماشای عکس‌های افراد مشهور جامعه می‌بینید که همه آنها در انتخاب لباس‌هایشان از سبک مشابه و مشترکی پیروی کرده‌اند؛ یا حتی مردم کوچه و خیابان هم به سبک آنها لباس پوشیده‌اند. در واقع نوع لباس و فشن خاصی در جامعه ترند شده است که همه از آن استفاده می‌کنند اما چه عواملی باعث ترند شدن لباس‌های خاصی می‌شود؟

لباس های با حجاب

 

در زمان‌های گذشته در اروپا، خانه‌های مد بودند که رنگ و مدل لباس سال را طراحی می‌کردند و بعد با کمک روزنامه‌ها، مجلات و ستاره‌های سینما، این لباس‌ها را بین مردم تبلیغ می‌کردند اما در دنیای امروز با پیشرفت فناوری، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، عوامل دیگری هم بر ترند شدن لباس‌ها تاثیر دارند.

در حال حاضر، به غیر از خانه‌های مد، افراد معروف جامعه، فشن بلاگرها، استایل‌های خیابانی، پایتخت‌های فشن دنیا و کت واک‌ها بیشترین تاثیر را بر ترندسازی نوع خاصی از ظاهر و پوشاک دارند.

کت واک

هر ساله، هفته‌های مد زیادی در شهرهای مشهور قاره اروپا و آمریکا، در واقع همان پایتخت‌های مد و فشن دنیا برگزار می‌شود و ایده‌های لباس و پوششی که در این کت واک‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، منبع اصلی الهام تمام طراحان لباس دنیا برای ارائه پوشاکی است که قرار بر ترند شدن آنها در هفته‌های آتی وجود دارد. خیلی از سلبریتی‌ها هم لباس‌های مورد نظرشان برای حضور در مراسم مهم را از همین کت واک‌ها انتخاب می‌کنند.

کت واک

استایل خیابانی

طراحان لباس همیشه برای ارائه ترندی خاص و جدید، نگاهی به سبک پوشش راحت و روزمره مردم در خیابان‌ها دارند و سعی می‌کنند با ایجاد تغییراتی در همان لباس‌ها، ترند جدیدی را معرفی کنند.

استایل خیابانی

 

افراد مشهور

سبک ظاهر و پوشش افراد مشهور تاثیر خیلی زیادی بر ترندهای لباس دارد؛ چرا که این افراد طرفدران زیادی دارند و خیلی‌ها برای انتخاب لباس‌شان از آنها الگو می‌گیرند.

فشن بلاگرها

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به اینترنت، پدیده جدیدی در عرصه مد و لباس ظهور کرده است که همان فشن بلاگرها هستند. این افراد شهرت خود را مدیون ارائه پست‌هایی در زمینه انواع لباس، سبک‌های پوشش و ست کردن لباس‌ها هستند و تاثیر بسیار بالایی در ترند کردن فشن و لباس در جامعه دارند.

خوب است بدانید که علاوه بر موارد بالا، عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم تاثیر زیادی بر ترند شدن پوششی خاص دارند.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش